Demonstranter under en förbjuden demonstration i huvudstaden Baku tidigare i april. Foto: Ilkin Huseynov/AP

Svenskt tv-team greps i Azerbajdzjan

TV-produktionsbolaget Pampas produktion befinner sig just nu i Azerbajdzjan för att göra en dokumentär om yttrandefrihet. I samband med en demonstration greps tre av teamets medlemmar och de kommer nu att deporteras från landet.
– Det formella skälet är att det är någon form av visumfråga, säger Anders Jörle på UD.

Fotografen Zsolt Czinkoczky befinner sig tillsammans med tre svenska kollegor i Azerbajdzjans huvudstad Baku för att göra en dokumentär om yttrandefrihet. På lördagseftermiddagen skulle de dokumentera en demonstration i staden arrangerad av oppositionen.

– Vi var på plats några timmar innan demonstrationen skulle börja. Helt plötsligt kom polisen till platsen och började föra bort människor. De tog mina kollegor och när jag frågade varför sade polisen att det berodde på att de inte hade något filmningstillstånd.

Minneskorten raderade

Men mina kollegor skulle inte filma, det är ju jag som är fotografen, säger Zsolt Czinkoczky.
De tre svenskarna togs till närmaste polisstation. De har inte fått några brottsmisstankar presenterade mot sig, men polisen har raderat deras minneskort.
– Det senaste jag hört är att de körts ut bakvägen från polishuset och tvingats in i en polispiket. De ska nu befinna sig på någon form av migrationskontor, men jag vet inte säkert, säger Zsolt Czinkoczky som lyckades filma hela förloppet.
– Jag fick hjälp av en kvinna från radiostationen Radio Free Europe som tog mig till deras lokaler och lät mig använda deras utrustning för att skicka i väg mitt material.
Svenska UD bekräftar att tre svenska medborgare gripits. De kommer nu att deporteras ut landet.
– De exakta omständigheterna vet vi ännu inte, men det formella skälet till att de frihetsberövades ska vara att det var någon form av visumproblem, säger Anders Jörle.

Expressen artikel

Leave a comment

Filed under Uncategorized

Leave a Reply

